Reisverslag  Dag 46 - Woensdag 16 Juli 2008

09:15 Het is droog en het zonnetje schijnt tussen de wolken door. Het heeft - volgens Berry en Frances - om 7 uur nog een keer geregend. Maar nu is het dus droog en er staat een fikse wind. Die maakt het voor het gevoel nog kouder dan de 20 graden die het display op de auto aangeeft. Want we zitten al snel in de auto en dat zonder ontbijt! Hoewel, Berry en Frances wel voorzien zijn van voorverpakte croissants. Het is vandaag winkeldag en daarvoor is het nu prima weer.

We gaan met een draagvleugelboot naar Kavalla en die vertrekt om 08:50 vanuit de kleine haven. We zijn natuurlijk netjes op tijd en vinden een goed plekje met prima beenruimte. Het is net een vliegtuig, dezelfde stoelen, echter de riemen hoeven niet gebruikt te worden. We stijgen ook niet echt op. Enkel de voorkant komt circa 2 à 3 meter uit het water omhoog. Het gaat met een fikse vaart richting Kavalla. Deze boot legt die afstand in 40 minuten af. En dus stappen we om 09:30 de kade van Kavalla op.

We bekijken even de kaart en ik neem een frappee en een tiropitta (kaasbroodje) als ontbijt. Veiligheidshalve heb ik op de boot maar niets gegeten, je mag niet zwemmen met een volle maag. Van de wind merkte je op de boot niet heel veel en hier in het centrum nog minder. De zon komt er steeds beter doorheen zetten terwijl wij zigzaggend door de winkelstraten lopen.

Na een tijdje komen we bij een enorm aquaduct wat dwars door de stad heen loopt. Een indrukwekkend tafereel. We horen in de verte trommels en lopen er op af. Op een plein blijken dansgroepen uit diverse landen bijeen te zijn en die laten elk in circa 10 minuten hun kunnen zien. We zien groepen uit Spanje, Rusland, Maleisië, Kazachstan, Albanië e natuurlijk Griekenland. Een mooi en bont geheel en we kijken onze ogen uit. Dan gaan alle groepen in een mars door de drukste straat van Kavalla naar het volgende plein om weer hun kunsten te laten zien.

Wij gaan door met winkelen en ontdekken een mooi overdekt winkelcentrum. Daar lopen we ook een tijd te struinen en eindigen op de parfum afdeling. Daar worden geurtjes getest en gekocht. Dan is het langzamerhand tijd om weer richting boot te gaan. Onderweg koop ik nog een nieuwe set oorspeakers omdat de oude aan vervanging toe zijn. We eten nog een sandwich alvorens het echt tijd is om de boot op te gaan. Die ligt al klaar en we nemen nu plaats in het voorste gedeelte. Om 14:00 verlaten we Kavalla en niet veel later gaan we een eindje de lucht in. De wind is nog sterker geworden en de boot moet er bijna recht tegenin. Het hobbelt en het botst maar vanwege de voorwaartse snelheid is de rolbeweging niet erg. Dus is het prima uit te houden en komen we om 14:45 in Thassos weer aan.

Elsbeth en Ioli staan op de kade en wachten op nieuwe gasten voor de villa's. Wij gaan naar de auto en rijden terug naar huis. Daar houden we een lekkere siësta alvorens weer in de hete auto te stappen en richting strand te rijden. Ik had gehoopt dat er dankzij de harde wind nu fikse golven zouden staan. Helaas zijn het kleine golfjes geworden die kort achter elkaar aan komen. Erin duiken heeft geen zin, daarvoor zijn ze te klein. Dan maar op de golven dobberen en een beetje zwemmen. Natuurlijk daarna lekker in de zon op laten drogen, het is na vieren en dus kun je nu wel op het strand zijn.

We hebben hier bij Paradise Beach iedere keer geluk gehad voor wat betreft een parkeerplekje. Maar dat komt ook dankzij het tijdstip. Veel mensen hebben de hele dag op het strand vertoefd - de malakka's - en vinden het om vier uur echt welletjes. Die laten een leeg plekje over en daar zetten wij dan de auto neer.

We rijden terug als de zon ons strand weer heeft verlaten en komen om 20:00 thuis aan. Daar maken we ons gereed voor de avond die we onder de plataan (bij Symi) gaan doorbrengen. Elsbeth belt en vraagt waar we zitten. We vinden het wel leuk als ze erbij komt zitten en vandaar dat we haar niet met een souvlaki in de taverna's sturen (de Griekse variant van "met een kluitje in het riet sturen"). Ze komt erbij zitten en prikt lekker een vorkje mee van de voorgerechten. Ze besteld ook een hoofdgerecht en we zitten al snel heerlijk te eten en te kletsen.

Het is echter flink afgekoeld en onder de plataan komt er ook nog een venijnig windje langs. Vooral de dames hebben hier goed last van, vandaar dat we na het eten al snel een ander stekje opzoeken. Een bar langs de havenboulevard wordt betrokken en daar worden de ledematen weer enigszins warm gewreven en tot leven gewekt. We nemen daar nog wat koffie, zoete deegwaren en ik hou het bij een koele kamikazi.

Dan is het toch echt bedtijd, vooral voor Elsbeth omdat Ioli morgenochtend natuurlijk vroeg weer aan het bed staat te roepen. We rijden naar huis en Elsbeth blijft ons met de scooter ruim voor. Die gaat als een streep richting haar bedje. Wij volgen niet veel later en om 0:45 zijn alle luiken gesloten.