Reisverslag  Dag 69 - Vrijdag 7 Augustus 2009

07:45 De wekker wekt en ik gehoorzaam. Ik begin de spullen in te pakken en dat gaat rap want dat heb ik al vaker gedaan tijdens deze vakantie. Berry en Frances gaan brood halen en daarna hebben we ons laatste ontbijt op Thassos, het volgende is een verzorgd ontbijtbuffet in Naousa. Geen bezoek meer aan supermarkt of bakker voor brood.

Stelios is naar kantoor en dus kan ik de auto even in de garage zetten om gemakkelijker te kunnen inpakken. Met de stofzuiger wordt - door Berry - het meeste zand uit de kofferbak gehaald want dat moet op Thassos blijven. De spullen gaan er nu gemakkelijker in want er ontbreken wat dekbedden en pannen. Daarna gaan we naar boven toe, naar Elsbeth.

De koffiemachine is nog steeds met zijn Griekse minuut bezig maar na ingrijpen van ondergetekende heb ik de machine al snel weer correct draaien. Alles voor een goede bak koffie, daar draait het des ochtends om. We zitten een tijdje nog met Elsbeth te praten - die er in de tussentijd ook heel even bloed is gaan prikken - en dan gaan we toch echt afscheid nemen.

De auto gestart en uitgezwaaid door Elsbeth verlaten we de villa's. Het is de afgelopen dagen toch ook wel heel rustig geweest en we hebben de kinderen wel gemist. Als eerste gooi ik wat diesel in de tank. Het is hier duurder dan op het vaste land maar ik ga het niet helemaal halen met nog wat strandritten voor de boeg. Het bezoek aan golden Beach wordt echter ingeruild voor een bezoek aan Thassos stad. Het is wat bewolkt en Berry en Frances willen liever nog hier wat rondlopen.

We strijken neer bij een patisserie en ik hou het bij een freddo, die overigens niet smaakt. Berry heeft loukoumades en Frances baklava dus die zijn zoet. Daarna lopen we wat door de winkelstraten waarbij de zon steeds vaker doorkomt. We kijken ook nog even bij de boekwinkel en treffen er Vasilis aan maar geen Ellen. Het is ondertussen 14:00 en we gaan terug naar de auto. Het definitieve besluit valt om pas na het strand te gaan eten en dus rijden we eerst naar Paradise Beach.

Omdat het toch wat bewolkt is en omdat we geluk hebben, vinden we een prima parkeerplekje bij het strand. Al snel liggen we in zee tegen lekkere golven aan te springen. Het is de laatste keer Paradise en we genieten met volle teugen. De zon komt nu heel goed door en we worden letterlijk van het strand af gebrand. Dat sommige mensen dit een hele dag kunnen volhouden! Wij gaan douchen met koud water. Dat verfrist lekker en dan kruipen we de auto in. We rijden terug en stoppen bij Panagia voor een maaltijd. Kontosouvli maar dit keer bevalt hij minder. Volgens Berry zijn het opgewarmde stukjes.

Daarna rijden we richting veerboot en we zijn een half uur voor op planning. Dus verlaten we Thassos met de boot van 17:30 en heb ik in Keramoti de tank even goed vol laten gooien. De rit naar Naousa verloopt voorspoedig. Het is niet druk op de snelweg en ik merk dat ik bij de planning het stukje naar het vliegveld heb meegerekend. Daardoor komen we ruim een uur voor op planning in Naousa aan (21:15).

Nikos zit achter de balie en heet ons welkom. Ik stel mijn twee reisgenoten voor en we krijgen de sleutels van kamers 31 en 22. Ik zit in mijn zelfde kamer dus en in mijn gedachten heb ik kamer 32 voor Berry en Frances (daar heb ik een paar jaar geleden gezeten). Ik loop met ze mee naar hun kamer en ben gerustgesteld. Deze kamer is veel ruimer en Akis heeft keurig de airco op vol gezet. Mijn kamer is echter warm en vol met geur van sigaretten. De airco heeft problemen want er lekt water. Dat was de vorige keer ook al en nu gaat Nikos - op mijn verzoek - er toch wat aan doen. Ik verlicht hem met mijn zaklantaarn en al snel heeft hij het euvel verholpen. De airco op vol en de geur van een asbak voor lief nemen.

Ik fungeer als gids en loods Berry en Frances op een verkenningsrondje door het centrum van Naousa. Het wordt echter anderhalf rondje omdat Berry aan het einde nog wat chips wil hebben. Berry en Frances verdwijnen daarna richting kamer en ik drink nog een biertje met Nikos. Katharina komt hem aflossen en begroet mij. Ik vertrek ook naar mijn kamer en die is verfrist en ook de asbak lucht is redelijk verdwenen. Ik sluit om 0:00 mijn luiken.