Reisverslag  Dag 72 - Maandag 10 Augustus 2009

08:30 Iedereen is wakker en we hebben al telefonisch contact gehad. Ik weet niet of Berry per ongeluk eerst kamer 22 heeft gebeld maar ik stond gisterenavond wel eerst voor kamer 22 mijn sleutel te proberen. Macht der gewoonte, hoewel Berry zal zeggen dat het door de drank komt. Maar 1 flesje retsina maakt op mij geen indruk.

Na het ontbijt stappen we in de auto. Ik zet Berry en Frances in Agios Nicolaos af, het park waar ook de waterbronnen zijn door het drinkwater van Naousa. De zon schijnt maar er zijn wel donkere wolken bij de hogere bergen. Ik rijd terug naar de Shell en geef mijn auto af aan de mannen die de schoonmaak gaan regelen. De spullen uit de kofferbak naast het bankje en net onder de luifel, mocht het toch gaan regenen. Dat doet het niet en ik moet zelfs een schaduwplekje met mijn leesboek opzoeken want ik brand weg.

Na anderhalf uur staat mijn auto er weer glimmend bij. Ook de binnenkamt is helemaal ontdaan van zand en glimt weer als een spiegel. En dat voor 15 euro! In Nederland kost je dat tussen de 50 en 80 euri. Ik geef de mannen nog een fooi omdat ze het met al dat zand niet gemakkelijk hebben gehad. De spullen goed afkloppen en weer achterin de kofferbak. De banden had ik meteen al op spanning gebracht en ik ga nu Berry en Frances weer ophalen.

Die moeten echt wel even hun voeten vegen alvorens ze naar binnen mogen. Ze hebben zich wel even vermaakt in het park. Omdat er in de bergen weer regen voorspeld wordt, besluiten we weer richting strand te gaan. Dus eerst naar huis en de strandspullen pakken. Dan rijden we via Nicoletta (mijn wasgoed van zaterdag ophalen) en de AB-supermarkt (de prijs van retsina) weer over de snelwegen naar Thessaloniki en afbuigend naar Athene.

Om 14:00 bereiken we het strand en het ziet er nogal donker uit. De zee is wilder en Berry en ik houden het ook niet heel lang uit in het frisse water. We hebben nu wel een strandset met parasol genomen maar dat was nu ook wel gemakkelijker want het is echt een heel stuk rustiger. De muziek is daarom ook rustiger, soms iets te rustig. De broodjes bifteki met tzatziki smaken daarom niet minder en de zon begint er steeds meer doorheen te komen.

We plonzen met z'n allen nog een keer in de zee. De laatste keer deze vakantie. Morgen vertrekken Berry en Frances en ik zal de zee ook enkel nog vanaf een schip naar Italië zien. Daarna laten we ons opdrogen in de lekkere zon. Berry en Frances zitten te pesten (met kaarten) en hebben ondertussen twee zakken chips naar binnen gewerkt. Ze hebben daardoor geen zin meer in ijs, maar ik houd de traditie wel in ere. Ik heb dan ook maar een paar chipjes op.

Om 18:00 verlaten we het strand en rijden naar huis. Aan het begin van Naousa stoppen we even bij de Lidl. Berry is overmorgen jarig en wil wat Griekse zoetigheid meenemen. Ze hebben echter niets, zowel bij de Lidl als bij andere supermarkten. Thuis gekomen hebben we bijna geen tijd om te liggen. We gaan wat eerder eten omdat Berry en Frances daarna nog in de jacuzzi willen. Van Akis hebben ze toestemming en die zet de temperatuur ook wat hoger want die had iemand lager gezet.

Wij geen eten bij een taverna op de weg naar 3-5 Pigadia, op aanraden van Akis. Onderweg stoppen we bij een patisserie en heeft Berry - na uitgebreid staan te praten - 1,5 kilo zoetigheid. De taverna is - dankzij de routebeschrijving van Akis - snel gevonden. Prima uitzicht over Naousa en de laagvlakte richting Thessaloniki, ondanks dat het donker is. Het is fris maar toch goed uit te houden. En het eten is, ondanks het ontbreken van een Engelstalige menukaart, toch goed gekomen. Na de voorgerechten - waaronder een heerlijke salade - nemen Berry en ik een kontosouvli en een kipfilet zodat we van beiden wat kunnen proeven. Het smaakt prima en ze genieten van hun laatste Griekse maal.

Terug naar het hotel waar Berry en Frances de jacuzzi in duiken en ik op bed heerlijk lig te lezen. Om 0:30 sluit ik mijn luiken.